وبلاگ گروه ریاضی متوسطه شهرستان بوکان

وبلاگ گروه ریاضی متوسطه شهرستان بوکان

این وبلاگ برای استفاده دانش آموزان ودبیران وتمام علاقه مندان به علم ریاضی طراحی شده است.
وبلاگ گروه ریاضی متوسطه شهرستان بوکان

وبلاگ گروه ریاضی متوسطه شهرستان بوکان

این وبلاگ برای استفاده دانش آموزان ودبیران وتمام علاقه مندان به علم ریاضی طراحی شده است.

درس ریاضی را چگونه یاد بگیریم

همیشه پای ریاضیات در میان است!!!


1- اکثر دانش آموزها و دانشجوها با درس ریاضی مشکل دارند و ریاضی رو درسی خشک، سخت و بی فایده قلمداد می کنند. به زعم اونها کسانی  که دانشجوی مقاطع بالای رشته ی ریاضی هستند یا نابغه اند یا عاشق ریاضی و یا دیوانه که دارند وقتشون رو با ریاضی خوندن تلف می کنند و این همه هم سختی می کشند!!!  پس چه چیزی باعث میشه که یک نفر بتونه در خوندن درس ریاضی موفق باشه؟ در این متن قصد دارم بگم که چطور ریاضی بخونید تا هم از خوندنش لذت ببرید و هم نمره ی خوبی ازش بگیرید.


2- اولین و مهمترین نکته در مطالعه ی ریاضی اینه که وقت کافی روش بگذارید. ریاضی خوندن مثل روزنامه خوندن یا مطالعه ی یک درس حفظی نیست که ظرف یک ساعت کلی مطلب بخونید و یاد بگیرید. گاهی وقتها باید ساعتها صرف کنید تا مفهوم یک تعریف یا فرمول یا قضیه رو درک کنید. ریاضی خوندن نیاز به تمرکز و صبر و حوصله ی زیاد داره. اگر بگم صرف چند ساعت برای حل فقط یک مسئله ی ریاضی امری عادیه تعجب نکنید. اگه میخواین ریاضی رو خوب بخونید٬ کمی از کارهای جنبی دیگه بزنید و وقت کافی روی ریاضی بگذارید. یک متن ریاضی رو بطور کامل درک کنید و مسائلش رو هم خودتون حل کنید. تنها در این صورته که سر جلسه ی امتحان میتونید سوالای ریاضی رو که قبلا واستون نقش غولهای بی شاخ و دم رو داشتند، مثل آب خوردن حل کنید!!!

3- ریاضیات مثل یک طنابه یعنی مطلب جدید کاملا وابسته به مطالب قبلیه. مثلا اگر قصد داشته باشید مبحث انتگرال رو خوب یاد بگیرید یا بدونید تابع چیه، حد چیه، مشتق چیه. بله میشه فرمولای انتگرال گیری رو حفظ کنید و چند تا نمونه سوال هم از روی حل المسائل بخونید ولی کافیه یه سوال جدید بهتون بدن یا سوال رو کمی بپیچونن، خیلی زیبا تو حلش میمونین!!! سوالی که حلش فقط نیاز به درک صحیح از انتگرال داره و یه کم تمرین واسه ترکیب همون فرمولایی که بلدین!!! پس فراموش نکنید که در خوندن ریاضی چیزی رو جا نندازید. همه ی فصول مهم هستند و مطلب زائدی وجود نداره!!! بچه های ریاضی خوب میدونند که در ارائه ی یک مطلب ریاضی همیشه حداقل ها گفته میشه و به اصطلاح قصه گفته نمیشه!!!

 

4- در ریاضی خوندن هیچ چیز رو نباید به راحتی قبول کنید، تاکید میکنم هیچ چیز. در دوره ی کارشناسی ریاضی درسی هست بنام آنالیز ریاضی که یکی از سخت ترین درسهاست واسه ی بچه های ریاضی. تو این درس اثبات میشه که یک از صفر بزرگتره!!!!!!!! چی؟ تابلوه که یک بزرگتر از صفره؟!!! نه٬ زیاد هم تابلو  نیست٬ چرا که برای اثبات این موضوع در ابتدا چند ده صفحه مطلب گفته میشه و بعد اثبات ارائه میشه، اینکه اصلا صفر و یک چی هستند، مفهوم بزرگتر کوچکتر بودن چیه و ... پس در ریاضی باید اول مفهوم هر چیزی رو یاد بگیرید و اینکه اصلا انگیزه بوجود اومدن چنین چیزی چی بوده. اینطوری ریاضی خوندن زیاد هم خشک به نظر نمیاد البته خیلی از این چیزها رو سر کلاس نمیگن ولی یه جستجوی ساده تو اینترنت کار زیاد سختی نیست، هست؟!!!

 

5- ریاضیات چیزی نیست بجز کشف ارتباطات و نظمی که در این دنیا وجود داره و بیانش با نمادهای ریاضی که زبانی جهانیه. اگر فیلم ذهن زیبا رو دیده باشید (که براساس زندگی واقعی ریاضیدانی بنام جان نش ساخته شده) میبینید که جان نش سعی در مدل کردن حرکت کبوترا دور ظرف غذا، بازی فوتبال دانشجوها یا حتی فرار یه کیف قاپ از دست صاحب کیف داره!!! در نهایت هم موضوع تز دکتراش در وسط صحبت دوستهاش راجع به پیدا کردن دوست دختر به ذهنش میرسه، موضوعی که نوبل اقتصاد رو براش به ارمغان میاره!!! پس شک نکنید که هر چیزی در این دنیا با زبان ریاضیات قابل بیانه. هر جا فرمولی دیدید، نموداری دیدید  یا جدولی دیدید بدونید که پای ریاضیات در میان است!!! با این دید اکثر علوم به نوعی ریاضی هستند و خب میدونید که بچه های رشته های دیگه که مجبورن چند تا درس ریاضی بگذرونند رشته ی خودشون رو خشک و بدرد نخور نمیدونند در حالی که رشته ی خودشون هم پر است از فرمول و نمودار و جدول!!!

 

6-  خیلی ها معتقدند ریاضیات بدردنخوره!!! بله٬ یک آدم بی سواد اصلا کاری با ریاضیات نداره. یک فروشنده صرفا در حد جمع و تفریق و ضرب و تقسیم (اون هم با ماشین حساب) با ریاضی سر و کار داره و یه مهندس در حدی که بتونه از فرمولهای آماده ای که ریاضیدانها در اختیارش قرار دادند استفاده کنه. ولی دیگه اون مهندس اهمیتی نمیده که این فرمول چطور بدست اومده٬ کاری نداره که تمام رشته های علوم پایه مثل فیزیک٬ شیمی و زیست شناسی و تمام رشته های مهندسی مثل برق، مکانیک، عمران و کامپیوتر بر پایه ریاضیات بنا شدند و اگه اینها رو از یک جامعه ی مدرن شهری بگیریم اون جامعه تبدیل میشه به یک دهات !!!!!!! اگر فکر میکنیم ریاضیات بدردنخوره بخاطر عدم اطلاع خودمونه نه بخاطر بی ارزش بودن ریاضی. بهتره بگردیم و توی رشته ی خودمون نقش ریاضیات رو پیدا کنیم.

 7- برای خوندن ریاضی وقت کافی صرف کنید، با تمرکز و صبر و حوصله ریاضی بخونید، همه ی مطالب رو پیوسته مطالعه کنید، مفاهیم اون رو کاملا درک کنید و بفهمید که هر موضوع ریاضی چرا بوجود اومده و چه کاربردی داره. دیدی که ریاضی بهتون میده٬ نظم فکری که بهتون میده و اینکه یادتون میده یه مسئله رو خودتون از راههای مختلف حل کنین یه دنیا ارزش داره و تو زندگی خیلی کمکتون خواهد کرد. پاس کردن یک درس ریاضی با نمره ی 10 هیچ ارزشی نداره وقتی بفهمید با کمی تغییر دیدگاه و یک کم زحمت کشیدن میشه نمره ی خیلی خوبی گرفت و از ریاضی خوندن لذت برد.

برگرفته از:http://hajilaji.blogfa.com

نظرات 4 + ارسال نظر
گزیزه تمدنی شنبه 4 بهمن 1393 ساعت 15:28

مرسی خانم خیلی خوب بود ای ول

بهاره خانم خیاطی پنج‌شنبه 22 آبان 1393 ساعت 00:37

سلام خانم اکابریان چرا نظراتمونو درج نمی کنیدکلی به مغزمون فشار میاریم تا یه نظر بدیم

سلام
به چشم بهاره خانم نظراتتان درج شد
با تشکر از نظراتتان

کریستیانو( تمدن ) سه‌شنبه 20 آبان 1393 ساعت 17:41

خانم اکابریان یه سوال. میشه بگید به چه ورزشی علاقه دارید؟ خیلی کنجکاو شدم.

پیاده روی و شنا خانم کنجکاو

رویا یکشنبه 1 دی 1392 ساعت 20:57

خیلی جالب بود مرسی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد