وبلاگ گروه ریاضی متوسطه شهرستان بوکان

وبلاگ گروه ریاضی متوسطه شهرستان بوکان

این وبلاگ برای استفاده دانش آموزان ودبیران وتمام علاقه مندان به علم ریاضی طراحی شده است.
وبلاگ گروه ریاضی متوسطه شهرستان بوکان

وبلاگ گروه ریاضی متوسطه شهرستان بوکان

این وبلاگ برای استفاده دانش آموزان ودبیران وتمام علاقه مندان به علم ریاضی طراحی شده است.

نقش تاریخ ریاضیات در آموزش ریاضیات

چکیده

هدف از نوشتن این مقاله صرفا بیان تاریخ سرگذشت ریاضیات نیست که این مطالب جداگانه در کتب مختلف بیان شده اند بلکه اهمیت نوشتن تاریخ ریاضیات و چگونگی آن به زبانی ساده و قابل فهم در کتب ریاضی برای دانش آموزان برای ایجاد انگیزه و اشتیاق بیشتر به درس ریاضی که بدون این مقدمات درس ریاضی نه تنها برای دانش آموزان شیرین نیست بلکه سخت و دشوار وبدون جاذبه به نظر می رسد و از طرفی بعضی مسائل مهم که جزء کابردهای آن در مسائل زندگی است را فرا می گیرند و از طرف دیگر این سئوال که ریاضی به چه درد آنان می خورد را نیز تا حدودی پاسخگو است و سعی شده با ارائه چند مثال این مطالب روشن تر شود.

واژه های کلیدی :

                       ریاضی – تاریخ – دانش آموز

         

مقدمه

پیشترفت هر جامعه در هر زمینه ای به این بستگی دارد که از تاریخ آن زمینه، در جهان و کشور خود آگاهی داشته باشیم زیرا تاریخ انگیزه ای برای دست یافتن جوانان به نکته های تازه است فایده آشنایی با تاریخ ریاضیات این است که اعتماد به خود را به ما باز می گرداند.

تاریخ همه چیز را به ما می آموزد بسیار جالب است که بتوانمیم سر چشمه کشف های مهم را پیدا کنیم ، به ویژه کشفهایی که با نیروی اندیشه و نه به تصادف انجام گرفته اند.

تاریخ نه تنها از این جهت جالب است که پاداش هر کس را در حد کارش به او میدهد و دیگران را بر می انگزید تا به جمع اندیشمندان بپیوندند بیش از همه این اهمیت را دارد که آشنایی با روشهای مربوط به این نمونه های مهم در تکامل هنر کشف کردن، نقش اساسی بر عهده دارد .

نقش تاریخ ریاضیات

تاریخ نقش ریاضیات را در ساختمان تمدن بشری نشان میدهد ، دیدگاه فلسفی ما را دقیق تر و عملی تر می کند و موجب نزدیکتر شدن انسان به شناخت طبیعت و جامعه و قانون های حاکم بر آن ها می شود.

تاریخ انسان بودن ریاضیات را هم منعکس می کند و نشان میدهد که هیج ملت یا نژادی برگزیده نیست و انسان در هر کجای دنیا و از هر قومی که باشد انسان است و برای بهتر شدن شرایط زندگی خود و انسان های دیگر چه در عمل و چه در اندیشه تلاش می کند تاریخ به ویژه تاریخ دانش، روحیه همدردی و هم کاری با دیگر ملت ها را تلقین می کند.

تاریخ ریاضیات نشان میدهد که بر خلاف تبلیغ نیروهای ضد بشری، انسان در هیچ دوره ای و در هیچ منطقه ای وحشی نبوده است و همیشه و در هر حال و با وجود نیروهای اهریمنی زور و تعبد برای پیشترفت خود و زندگی بهتر انسانهای مبارزه کرده است.

تاریخ گذشته ریاضیات ما را قانع می کند که کشف های ریاضی تصادفی ، جدا از هم و محصول نبوغ افراد یا ملت خاص نبوده است و نشان میدهد که تکامل ریاضیات قانونمند است و به همین دلیل بررسی و مطالعه آن راه امروز و فردای ما را روشن می کند.

درس تاریخ می آموزاند، بین پدیده های تجربی و ساختاری ریاضی بستگی نزدیکی وجود دارد و با کشف های فیزیکی معاصر تأیید می شود.

  یکی از اصولی که مخصوصاً در یادگیری و علاقه دانش آموزان به درس ریاضی نقش عمده ای را ایفا می کند بیان و مطالعه کابردهای مسائل مختلف ریاضی و نیز ریشه های تاریخی پیشترفت ریاضی است با یاری گرفتن از تاریخ و کابردی که ریاضیات در عمل دارد از یک طرف اعتقاد دانش آموز را نسبت به خودش تحکیم بخشید و از طرف دیگر کشش در کار او بوجود آورد و به تدریح و آرام آرام او را به سمت راه درست فکر کردن رهنمون شد و این همان راهی است که باید برویم و به نتیجه اش دل ببندیم. تردیدی نیست که روش اخیر دشواریهایی برای معلم به همراه دارد او باید دائماً مطالعه کند تاریخ ریاضیات را بشناسد و کاربرد آن را در عمل بداند او باید برای طرح هر موضوع نقشه ای داشته باشد. دربارة پرسشهایی که باید در کلاس بشود قبلاً اندیشیده باشد و غیر... ولی به هر حال این تنها راهی است که می تواند ما را به مقصد برساند.

نتیجه گیری

پس باید توجه به مطالب مطرح شده توجه ریشه های تاریخی ریاضیات نتایج زیر را به همراه دارد:

1- علاقه به ریاضیات را در دانش آموز افزایش میدهد و خود درس را دلچسب تر می کند.

2- نیروی خلاق دانش آموزان را تقویت می کند و انگیزه ای برای جسارت در کارهای علمی می شود.

3- معلم را در شناخت قابلیت های شاگردان خود راهنمایی می کند.

4- می توان برای تحقیق به عنوان بخشی از کار مستقل دانش آموز یا کار گروهی چند نفر از آنان استفاده کرد مثلاً در مورد کارهای بسیاری از ریاضیدانان که در زمینه دانش ریاضی ، زندگی خود را صرف کرده اند تحقیق کنند تا انگیزه و علاقه ای در آنان ایجاد شود و با شوق بیشتری به مطالعه ریاضیات بپردازند.

منبع:http://gdriazi.persianblog.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد